Zimbabwessa oli lyhyt, 3 päivän reissu.
Ekana päivänä ajattelin testata rahan nostoa automaatista. Automaatti kysyi, että kumpaa valuuttaa haluan nostaa, Zimbabwen omaa vai dollareita. Nostin Zimbabven omaa valuuttaa ja ajattelin, että 200 paikallista valuuttaa riittää, että pääsee alkuun.
En ollut tutustunut Zimbabwen valuuttoihin etukäteen, olisi ehkä pitänyt, sillä paikallista valuuttaa ei kuulemma enää käytetä, eikä niillä pysty edes suurimmaksi osaksi enää maksamaan. Eikä minulla ollut hajuakaan paikallisesta kurssista suhteessa euroon eli mikä noiden lähes mitätöityjen 10 kappaleen 20 Zimbabven seteleiden arvo mahtaa olla. Pian selvisi, että vahinko ei ollut suuri, sillä 200 paikallista valuuttaa olikin arvoltaan vain alle 7 euroa.
Victoria putousten alue on yleisesti ottaen kalliimpi kuin Namibia.
Kun kävelimme ekana päivänä alkuillasta Victoria fallsin siltaa ihmettelemään, niin kaikki myyjät yritti kaupata puujuttujaan. Siitä pari paikallista miestä lyöttäytyi kävelyseuraksi.Lodgessa, jossa asuttiin, oli pyykkien pesu mahis, mutta jokainen rätti olisi pitänyt merkata lomakkeeseen erikseen ja esim. pelkkien farkkujen pesu olisi maksanut 2 dollaria, enkä jaksanut alkaa likaisia kalsareita ja sukkia laskemaan. Oli googlattava joku pesula ja ilman nettiä ja offlinenä ladattua karttaa en olisi kyllä löytänyt 800 metrin päässä olevaa pesulaa, koska se oli jonkun toisen aidatun hotelli-alueen perällä ja sittenkin piti vielä kysyä henkilökunnalta neuvoa, että onko sitä ollenkaan, kun alueella oli hotellin rivitalojen tyyppisiä asuntoja eikä mitään kylttiä missään. Pesula löytyi ja koko pussillinen pyykkiä maksoi siellä yhteensä 5 dollaria.
Varasin yhtenä päivänä netistä 3 tunnin iltapäivän safariajelu Zambezin kansallispuistoon.
Safarille ei muuten kannata lähteä, jos on vähänkään ripuli, koska siellä ei ole vessoja tai kantsii ottaa ainakin vessapaprua mukaan. Safari on kuulemma yhtä kuin afrikkalainen hieronta ahterille, koska tiet on puistossa melkoista pompottamista.



































Ei kommentteja:
Lähetä kommentti